Tomlen vendes ned til forslaget

PÅ TIPPEN. To socialdemokraters forslag om at lave en asfalteret cykelsti på dele af Tippen har mødt massiv lokal modstand, men forslaget var blot en prøveballon, lyder det nu fra forslagsstillerne.

ÅBENT BREV: De to socialdemokraters forslag har også været på dagsordenen i Kgs. Enghave Lokaludvalg, der med formand Joan Røge i spidsen har skrevet et åbent brev. Her står blandt andet:

»Kgs. Enghave Lokaludvalg medvirker gerne til en forbedring af forholdene for cyklisterne i Hvidovre og København. Men vi er bekymrede ved tanken om at lade en pendlerrute gå gennem Tippen. Det er et unikt naturområde med en helt særlig biodiversitet, og samtidig et vigtigt åndehul for bydelens borgere og for andre københavnere samt for foreningerne i Sydhavnen,« skriver de og fortsætter:

»Lokaludvalget mener, at det nuværende stisystem med grusstier gør det muligt for cyklister, der ønsker at opleve Tippens særpræg, at cykle langsomt eller trække cyklen gennem området med hensyntagen til fodgængere. Vi finder det uhensigtsmæssigt at søge at ’opgradere’ stisystemet til en cykelpendlerrute, hvor det må forventes at et øget antal cyklister vil bruge stierne til ren gennemkørsel. Dette gælder uanset om stien asfalteres eller ej.«

»Vi er også kede af, at Søren Sand Kirk og Niels E. Bjerrum bringer forslaget på banen uden først at have vendt det med lokaludvalget. Vi har netop færdiggjort vores bydelsplan, hvor de to politikere kan læse om Tippens betydning for Sydhavnens borgere. Vi ved fra en spørgeskemaundersøgelse, vi gennemførte blandt sydhavnerne for cirka et år siden, at bevaringen af Tippen som et vildt, grønt åndehul blev prioriteret højst af borgerne blandt 13 emner. Derfor kan vi desværre ikke anbefale de to politikere at gå videre med forslaget efter kommunalvalget.«

Af Benedicte Lorenzen

belo@minby.dk

ASFALTGATE: »Ingen asfalt. Bevar naturen

»Hvad med endnu en grussti som så kun er til cyklisterne? Asfalt hører ikke til på Tippen!«

»Ingen asfalt til ’ræs’ på cyklen. Det er et rekreativt område, – de må hoppe af og gå og lære at nyde naturen

Udsagnene i facebookgruppen ’Sydhavnens bedste karmagruppe’ var mange, men budskaberne temmelig enslydende: Sydhavnerne ønsker ikke en asfalteret cykelsti gennem det grønne område Sydhavnstippen, som skal forbinde Hvidovre med København for de mange cykelpendlere. Bag forslaget står de to socialdemokratiske kommunalvalgskandidater Niels Bjerrum fra Borgerrepræsentationen og Hvidovres Søren Sand Kirk, som fik det bragt i et indlæg i Hvidovre Avis 26. oktober.

En af de store modstandere er Sydhavnens konservative kandidat Johan Thornberg, der har Tippen som en af sine mærkesager i valgkampen:

»Jeg blev først opmærksom på det, da en kammerat skrev en mail og sagde, at der måske bliver etableret en cykelsti på Sydhavnstippen. Det er ikke noget, vi er blevet informeret om hverken i Kgs. Enghave Lokaludvalg eller i partnerskabet ‘Tippen Syder’. Nu ved jeg godt, at de har sagt, at forslaget kun var en prøveballon, men så synes jeg, det er mærkeligt, at de ikke prøver det af med lokaludvalget. Her har vi jo netop afleveret vores bydelsplan, hvor bevaring af Tippen som et grønt område helt klart var det vigtigste projekt,« forklarer han.

Asfalten er ikke ’et must’

I forslaget skriver de to socialdemokrater blandt andet:

»Cyklister og gående skal have hver deres sti. Der hvor der er plads, bør der anlægges en ny asfalteret cykelsti langs vandet ved siden af den eksisterende grussti, hele vejen fra Sjællandsbroen imod nord til motorvejsbroen i syd,« skriver de og fortsætter:

»Den nye sti skal være en stabil og sikker rute for cykelpendlere. Derfor skal vedligeholdelsen- og særligt snerydningen om vinteren opprioriteres. Der bør etableres en ny lav bro eller anden forbindelse gennem vådområdet fra Hvidovre havn til dæmningen, i syd, så det bliver muligt at færdes langs vand og natur helt fra Sydhavnen til Ishøj.«

Netop skabelsen af et mere sikkert cykelområde har været det ærinde de to socialedemokrater havde for øje, da de kom med forslaget, fortæller Niels Bjerrum:

»Det har været et af de helt store punkter i kritikken, at man ikke ville have asfalt på Tippen, og derfor skrev jeg straks ‘hey stop lige engang, det er fint med mig, at der ikke kommer asfalt’, men kunne vi så ikke snakke om, at det var en god idé at lave to stier, så der var en til fodgængere og en til cykler. Og så lad det da endelig være med grus. Vores plan er på ingen måde, at det dejlige grønne område på Tippen skal bebygges eller besudles, som vi bliver beskyldt for. Vores ærinde er, at gøre det sikkert at cykle og gøre det til et område, som flere kan gøre brug af på en ordentlig måde,« forklarer han.

Det var bare et forslag

Niels Bjerrum er forundret over de mange negative reaktioner, hans forslag har medført, og han slår fast, at det blot er et forslag:

»Når jeg læser de indlæg, der er kommet til vores forslag, så virker det som om, folk tager det som en FN-resolution, og det er helt misforstået. Vi kom med forslaget som en prøveballon og et oplæg til debat, men desværre går mange af kommentarerne i selvsving. Det er ærgerligt, at vi ikke har et klima, hvor man kan komme med sådan et forslag og så tage en åben snak om det. Folk er også begyndt at skrive til mig på min egen facebookside, hvor jeg skrev tilbage, at det her ikke er et forslag, vi kommer med, fordi der er en langsigtet plan med, at der skal bebygges på Tippen. Det her er ikke det nye Amager Fælled-projekt, som nogen tydeligvis tror,« siger han.

Set gennem de konservative sydhavnsbriller, er Johan Thornberg dog ikke 100 procent beroliget. Han frygter, at forslaget blot er første skridt:

»Selv om de vælger at kalde det en prøveballon, så kan man vel godt sige, at Sydhavnstippen er under pres. Nu begynder man at kigge på, hvad man kan gøre herude. Vi har tidligere arbejdet for en fredning, men det lykkedes jo altså ikke at få hele Tippen fredet, så nu må vi kæmpe for, at der ikke bliver bygget noget herude,« siger han.

- læs flere artikler > artikel oversigt...